Niezależnie od tego w jakiej sieci posiadasz telefon LycaMobile, Orange, Plus, Play, Nju Mobile czy Lebara, mogłeś napotkać problem z komunikatem „Tylko połączenia alarmowe”. Upierdliwy problem, który może mieć różnorakie podłoże dotyczy zarówno telefonów Huawei, Samsung jak i Xiaomi. Nie jest to usterka powiązana ściśle z jednym urządzeniem, a przyczyn pojawiania się tego komunikatu należy upatrywać w karcie SIM, problemach z operatorem sieci czy uszkodzeniami telefonu. W tym artykule postaram się wyjaśnić Ci z czego wynika problem z „tylko połączenia alarmowe” oraz podam kilka kroków, które przybliżą Cię do rozwiązania tegoż problemu.
Co oznacza komunikat – Tylko połączenia alarmowe?
W zasadzie wytłumaczenie tego komunikatu zawiera się w jego treści. Oznacza to, że telefon ma dostęp wyłącznie do połączeń alarmowych, co oznacza, że w Polsce można dzwonić pod numer 112 w celu wezwania straży, karetki lub policji.
Dlaczego wyświetla mi się tylko połączenia alarmowe?
Chciałbym Ci powiedzieć, że jest wyłącznie jeden powód, to zdecydowanie ułatwiłoby jego naprawę, ale niestety istnieje kilka możliwych przyczyn.
Najczęściej pojawienie się tego komunikatu jest związane z brakiem zasięgu. Ten występuje w miejscach mocno zalesionych, górzystych, na wodzie lub daleko oddalonych od nadajników sieci komórkowej.
Należy również zaznaczyć, że problem może wystąpić w miastach, nawet w miejscach, w których zawsze mas zasięg, wtedy jest to wynikiem awarii u operatora.
Drugim najpopularniejszym powodem są problemy z kartą SIM. Ta może być uszkodzona, zamoczona lub źle włożona.
Wszystkie możliwe przyczyny:
- Brak zasięgu,
- Awaria karty SIM
- Uszkodzenia mechaniczne telefonu,
- Włączony tryb samolotowy,
- Zawieszenie systemu,
- Nieprawidłowe ustawienia sieci komórkowej.
Teraz gdy znasz potencjalne przyczyny będziemy mogli po kolei przejść do ich rozwiązywania.
Sprawdź stronę operatora komórkowego
Przed przystąpieniem do rozwiązywania problemu zachęcam do zajrzenia na stronę operatora komórkowego lub fora internetowe z nim powiązane.
Może się okazać, że problem nie leży po Twojej stronie i tylko stracisz czas. Sprawdź wspomniane fora, grupy na FB lub spytaj na czacie obsługi klienta czy w Twoim regionie występują problemy z siecią.
Wyłącz tryb samolotowy
Zacznijmy od najprostszej czynności i dość niepozornej, czyli wyłączenie trybu samolotowego. Nawet jeśli nie podróżowałeś ostatnio samolotem, możliwe, że ten tryb został uruchomiony przypadkowo i ma wpływ na możliwość wykonywania wyłącznie połączeń alarmowych.
- Przesuń w dół pasek narzędziowy,
- Sprawdź czy „Tryb samolotowy” jest aktywny,
- Jeśli jest wyłącz go (stukając w ikonę), jeśli nie jest włącz go na kilka sekund a następnie wyłącz.
Po wykonaniu powyższej instrukcji spróbuj ponownie nawiązać połączenie. Do Trybu samolotowego możesz dostać się również przez Ustawienia -> Sieć komórkowa -> Tryb samolotowy.
Zrestartuj telefon
Wiem, że taka podpowiedź dla wielu osób wydaje się zbyt oczywista, ale prawda jest taka, że restart telefonu rozwiązuje sporą część problemów.
- Przytrzymaj przycisk zasilania swojego telefonu przez kilka sekund,
- Wybierz opcję Uruchom ponownie/Restart,
Po ponownym uruchomianiu telefonu sprawdź, czy możesz wykonywać normalne połączenia.
Wyeliminuj potencjalny problem z kartą SIM
Jeśli wyżej opisane metody nie przyniosły pożądanego efektu a komunikat „Tylko połączenia alarmowe” dalej jest widoczny, przyszedł czas na sprawdzenie karty SIM.
Telefon musi mieć dobre połączenie z kartą SIM w przeciwnym razie nie będzie w stanie nawiązać połączenia z operatorem komórkowym.
Zacznij od sprawdzenia czy karta sim nie jest uszkodzona, wyciągnij ją z gniazda i oceń jej stan. Jeśli z kartą jest wszystko ok, możliwe, że gniazdo na kartę jest zabrudzone, spróbuj je przeczyścić a następnie:
- Wyłącz telefon,
- Poczekaj chwilę aż telefon uruchomi system i wszystkie procesy w tle,
- Włóż kartę SIM do gniazda i sprawdź, czy telefon zarejestruje się w sieci.
W przypadku dalszego występowania problemu przełóż kartę SIM do innego telefonu aby wyeliminować potencjalny problem z kartą. Gdyby okazało się, że problem występuje również w innym telefonie, karta SIM będzie wymagać wymiany.
Wyczyść Narzędzia SIM
Narzędzia SIM czy też SIM Toolkit to aplikacja znajdująca się w systemie Android. Często jest instalowana przez operatorów Plus, Play, Lycamobile czy Orange, działa w tle i jest powiązana z prawidłowym działaniem karty SIM.
Mając problem z „Tylko połączenia alarmowe” należy zatrzymać proces działania aplikacji, wyczyścić jej dane i ponownie uruchomić aplikację. Wydaję się skomplikowane, ale jest naprawdę proste.
- Otwórz „Ustawienia”,
- Przejdź do „Aplikacje”,
- Będąc w aplikacjach wyszukać frazę SIM, możesz również zjechać do aplikacji, która w nazwę będzie miała „SIM”, nas interesuje aplikacja „Narzędzia SIM” u Ciebie może się to nazywać nieco inaczej.
- Wejdź w „Narzędzia SIM” i kliknij „Zatrzymaj”,
- Przejdź do sekcji „Pamięć” i wybierz „Wyczyść pamięć podręczną”,
- W kolejnym kroku „Wyczyść dane”,
Sprawdź czy problem dalej występuje, jeśli tak spróbuj kolejnych rozwiązań przedstawionych w artykule.
Sprawdź tryb sieci komórkowej
Kolejna porada jaką dla Ciebie przygotowałem tyczy się zarządzania trybem sieci komórkowej.
- Przejdź do „Ustawienia” na swoim telefonie.
- Wybierz „Sieci i połączenia” lub podobną opcję, która odpowiada za ustawienia sieci komórkowej. W niektórych telefonach może to być zakreślone jako „Sieć komórkowa” lub „Karty SIM i sieci„.
- W ustawieniach sieci komórkowej znajdź opcję „Tryb sieci” lub „Typ sieci” i wybierz ją. W zależności od modelu telefonu i wersji systemu operacyjnego Android, możesz znaleźć różne tryby sieci, takie jak „Tylko 2G,” „Tylko 3G,” „Tylko LTE,” „2G/3G/4G (Auto)” itp.
- Przetestuj działanie różnych opcji schodząc od 5G do 3G.
Możesz dodatkowo po każdej zmianie trybu sieci zrestartować telefon.
Ręcznie wybierz operatora sieci komórkowej
Gdy już będziesz w sekcji „Komórkowej transmisji danych” możesz nie tylko zmienić tryb sieci, ale również operatora sieci.
Standardowo masz zaznaczoną opcję „Automatycznego wybierania sieci”, jednak teraz zmienimy to na ręczne wybieranie.
- Przejdź do „Ustawienia” na swoim telefonie.
- Wybierz „Sieci i połączenia” lub podobną opcję, która odpowiada za ustawienia sieci komórkowej. W niektórych telefonach może to być zakreślone jako „Sieć komórkowa” lub „Karty SIM i sieci„.
- W zakładce „Operator” wyłącz opcje „Automatyczna” i wskaż ręcznie operatora.
Naturalnie w pierwszej kolejności wybierz swojego operatora, gdy to nie zadziała spróbuj z innymi.
Zaktualizuj system Android
Zazwyczaj aktualizacja systemu nie jest rozwiązaniem problemu a zarzewiem problemu, niemniej, jeśli masz przestarzałą wersję systemu operacyjnego a istnieje możliwość aktualizacji warto taką wykonać.
- Wejdź w „Ustawienia”
- Przejdź do sekcji „System i aktualizacje” lub „Aktualizacje oprogramowania”
- Sprawdź czy dostępne są aktualizacje, jeśli tak pobierz je.
Przed przystąpieniem do aktualizacji upewnij się, że masz wystarczającą ilość miejsca na dysku. Po wykonaniu aktualizacji zrestartuj telefon, poczekaj na połączenie z siecią i sprawdź czy problem wciąż występuje.
Wykonaj restart ustawień sieciowych
Skoro czytasz ten punkt to zapewne dalej masz problem z komunikatem „Tylko połączenia alarmowe”.
Restart ustawień sieciowych jest czym innym niż ponowne uruchomienie telefonu. Android informuje Twój telefon o tym jak nawiązywać połączenia sieciowe.
Niestety czasem ten system zwodzi i wymaga powrotu do pierwotnych ustawień.
- Wybierz „Ustawienia” na swoim telefonie.
- Przejdź do sekcji „System i aktualizacje„,
- Wybierz „Resetowanie”
- Zdecyduj się na opcję „Zresetuj ustawienia sieci” lub „Restart Wi-Fi, mobilne & Bluetooth”.
Jak widzisz to nic trudnego, po wykonaniu powyższej instrukcji zrestartuj telefon i sprawdź czy problem z dostępem tylko do połączeń alarmowych dalej występuje.
Przywróć ustawienia fabryczne
To wciąż nie wszystkie możliwości jakie masz, gdy problem nie ustępuje. Jedną z ostatnich propozycji na rozwiązanie problemu jest przywrócenie ustawień fabrycznych.
Restart do ustawień fabrycznych powoduje wymazanie istotnych danych w tym np. haseł, telefon przywracany jest do stanu zero.
- Wybierz „Ustawienia” na swoim telefonie.
- Przejdź do sekcji „System i aktualizacje„,
- Wybierz „Resetowanie”
- Zdecyduj się na opcję „Zresetuj wszystkie ustawienia” lub „Przywróć ustawienia fabryczne”.
Podczas wykonywania resetu mogą wyświetlać się instrukcje, podążaj za nimi aby reset był kompletny.
Przedstawiłem Ci 10 metod na walkę z komunikatem 'Tylko połączenia alarmowe”, mimo wszystko zdaje sobie sprawę, że w nie każdym przypadku powyższe porady pomogą. Dlatego jeśli wciąż masz problem rozważ oddanie telefonu do serwisu lub opisz swój problem w komentarzu i wspólnie ze społecznością postaramy się go rozwiązać.
Jestem programistą aplikacji mobilnych i fanem nowych technologii. Na moim blogu będę przybliżał wam świat nowinek technologicznych i testował różne sprzęty. Mam nadzieję, że spodoba Wam się mój blog i będziecie go śledzić 🙂